Γενικά άρθρα
Σταδιοδρομία σε Πράσινο
Ενημερωτικό φυλλάδιο του Εργαστηρίου Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας - ΕΚΠΑ
Μάθετε περισσότεραΕυρωπαϊκές πολιτικές για την πράσινη μετάβαση
Μάθετε περισσότεραEuropean Training Foundation
Μάθετε περισσότεραΜΚΕ ΕΚΠΑ
ΜΚΕ Θεσσαλονίκης
ΜΚΕ ΕΜΠ
ΜΚΕ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΜΚΕ Πολυτεχνείο Κρήτης
ΜΟΚΕΠ Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης Πανεπιστημίου Πειραιώς
ΜΚΕ Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
ΜΚΕ Ιόνιο Πανεπιστήμιο
ΜΚΕ Μεσολογγίου
ΜΚΕ ΕΑΠ
ΜΚΕ Σερρών
ΜΚΕ Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
ΜΚΕ Πάτρας
ΜΚΕ Λάρισας
ΜΚΕ Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
ΜΚΕ Πανεπιστημίου Κρήτης
ΜοΚΕ Πανεπιστημίου Πατρών
ΜΚΕ Πάντειο Πανεπιστήμιο
ΜΚΕ Πειραιά
ΜΚΕ ΤΕΙ Ιόνιων νήσων
ΜΚΕ ΤΕΙ Καβάλας
ΜΚΕ Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΜΚΕ Δυτικής Μακεδονίας
ΜΚΕ ΑΠΘ
ΜΚΕ Ηπείρου
ΜΚΕ ΑΣΠΑΙΤΕ
ΜΚΕ Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΜΚΕ Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
ΜΚΕ Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας
ΜοΚΕ Αθήνας
ΜΚΕ Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
ΜοΚΕ Κρήτης
Παρ’ όλες τις διαφορετικές αντιλήψεις των ερευνητών για το τι ορίζουμε ως χαρισματικότητα υπάρχουν κάποια χαρακτηριστικά τα οποία είναι γενικά αποδεκτά και αναφέρονται στις περισσότερες από τις εργασίες που έχουν γίνει με αυτό το θέμα[2]. Θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε εξετάζοντας δυο ευρύτερες κατηγορίες χαρισματικότητας οι οποίες αφορούν σε ‘χαρισματικότητα στις ακαδημαϊκές επιδόσεις’ και ‘δημιουργική χαρισματικότητα’. Οι δυο αυτές κατηγορίες είναι το ίδιο σημαντικές και συχνά παρατηρείται μια αλληλεπίδραση ανάμεσά τους.
Ωστόσο πρέπει να θυμάσαι ότι τα χαρισματικά και ταλαντούχα άτομα δεν αποτελούν μία ομοιογενή ομάδα και κατά συνέπεια μπορεί να παρουσιάζουν τα χαρακτηριστικά που παρουσιάζονται πιο κάτω σε διαφοροποιημένο βαθμό και ποιότητα [1]. Επίσης, καλό είναι να γνωρίζεις ότι δεν είναι απαραίτητο ένα χαρισματικό ή ταλαντούχο παιδί να επιδεικνύει στο σύνολο τους τα παρακάτω χαρακτηριστικά, ούτε όμως και ότι η παρουσία κάποιου από τα χαρακτηριστικά αυτά αρκεί για να αποδείξει τη χαρισματικότητα.
Αναλυτικότερα τα χαρακτηριστικά ενός χαρισματικού η ταλαντούχου ατόμου ταξινομούνται στις ακόλουθες κατηγορίες:
Γενική Διανοητική Ικανότητα
- Ποικίλα ενδιαφέροντα, έντονη περιέργεια ακόμα και αδιακρισία.
- Υψηλό επίπεδο γλωσσικής ανάπτυξης και λεκτικής ικανότητας. Εκτενές λεξιλόγιο. Ανάγνωση από νωρίς.
- Ικανότητα σκέψης, γρήγορης μάθησης και επεξεργασίας πληροφοριών.
- Περιεκτική σύνθεση προβλημάτων και αναλυτική ικανότητα.
- Αναγνώριση ποικίλων συσχετισμών. Κατανόηση νοημάτων, αντίληψη και ανάλυση δεδομένων και ικανότητα λογικών συσχετισμών.
- Πρώιμη χρήση διαφοροποιημένων προτύπων στην επεξεργασία σκέψης.
- Ένθερμη παρατήρηση και εγρήγορση.
Ειδική Ακαδημαϊκή Ικανότητα
- Ευκολία με τους αριθμούς.
- Ικανότητα απορρόφησης ασυνήθιστης ποσότητας πληροφορίας με επίσης ασυνήθιστη δυνατότητα συγκράτησης της πληροφορίας. Εξαιρετική μνήμη.
- Γρήγορη ανάκληση και έλεγχος των δεδομένων. Ικανότητα γρήγορης μάθησης.
- Επιμονή και επικέντρωση σε στόχο. Εμμονή στα ενδιαφέροντά του.
- Διατήρηση προσοχής και συγκέντρωση για μεγάλο χρονικό διάστημα.
- Ικανότητα κατανόησης της ουσίας των πραγμάτων σε προχωρημένα επίπεδα.
Δημιουργική Ικανότητα
- Ελαστικές διαδικασίες και οδοί σκέψεις κατά την επίλυση προβλημάτων.
- Υψηλή δημιουργικότητα, δημιουργία πρωτότυπων ιδεών και λύσεων. Απόδοση ασυνήθιστων, μοναδικών ή έξυπνων απαντήσεων.
- Πρωτοτυπία στη γραπτή, προφορική ή καλλιτεχνική έκφραση. Ανεξαρτησία σκέψης.
- Ζωηρή φαντασία. Έντονη αίσθηση του χιούμορ. Κωμική τάση.
- Ριψοκίνδυνος. Περιπετειώδης και θεωρητικός.
- Ανάμειξη με τις μετα-ανάγκες της κοινωνίας (ομορφιά, δικαιοσύνη, αλήθεια); Ιδιαίτερη ευαισθησία στην ομορφιά.
- Μη συμμορφωτικός. Ανεξάρτητος.
- Χρήση προηγηθέντων γνώσεων σε νέα πλαίσια.
Ηγετική Ικανότητα
- Ενισχυμένες απαιτήσεις από τον εαυτό του και τους άλλους. Τελειομανία. Αυτοκριτικη και τάση αξιολόγησης απέναντι στον εαυτό του και τους άλλους.
- Αναπτυγμένη γνωστική και συναισθηματική ικανότητα στη θεώρηση κοινωνικών προβλημάτων.
- Συχνά προσφέρει λύσεις σε κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα.
- Εμπιστοσύνη στον εαυτό του σε σχέση με άλλα παιδιά της ηλικίας του, αλλά και με ενήλικες. Υπευθυνότητα.
- Τάση επικράτησης έναντι των άλλων. Καθοδηγεί τις δραστηριότητες.
- Τάση αμφισβήτησης της εξουσίας. Αχαλίνωτη εκφορά απόψεων.
Συναισθηματικά – Κοινωνικά Χαρακτηριστικά
- Ασυνήθιστη ευαισθησία στα συναισθήματα και στις απαιτήσεις των άλλων.
- Έντονη αυτογνωσία.
- Αναπτυγμένη αίσθηση δικαιοσύνης και ιδεαλισμού από μικρή ηλικία. Ενδιαφέρον για τη δικαιοσύνη και το σωστό.
- Ανάπτυξη εσωτερικού ελέγχου σε μικρή ηλικία.
- Ασυνήθιστο συναισθηματικό βάθος και ένταση.
- Μεγάλη ανάγκη για ακολουθία μεταξύ αξιών και προσωπικών ενεργειών.
- Προχωρημένα επίπεδα ηθικής κρίσης, ηθική ευαισθησία.
- Ισχυρό κίνητρο για ανάγκες αυτοπραγμάτωσης - αυτοβελτίωσης.
Ψυχοκινητικά Χαρακτηριστικά
- Ασυνήθιστη ανακολουθία μεταξύ σωματικής και διανοητικής ανάπτυξης.
- Υψηλή ενεργητικότητα, αντίληψη μεγάλης ποσότητας ερεθισμάτων από το περιβάλλον.
Ωστοσο στα χαρισματικα παιδια αναγνωριζονται και αρνητικά χαρακτηριστικά [3]:
- Αρνητική στάση απέναντι στη μάθηση, όταν το περιβάλλον δεν ευνοεί την ενασχόλησή τους με τα ενδιαφέροντα που επιθυμούν και τα υποχρεώνει να συμβιβαστούν με άλλες επιλογές.
- Ανία ή άλλα προβλήματα συμπεριφοράς, όταν δεν υπάρχουν προκλήσεις όταν τους ζητείται να μάθουν αυτά που ήδη γνωρίζουν.
- Απογοήτευση, όταν μια ασυμφωνία στην ανάπτυξη (ενδοατομικές διαφορές) επεμβαίνει απαγορευτικά σε στόχους που θέτουν τα ίδια για τον εαυτό τους.
- Υποεπίδοση σε όλους τους τομείς της μάθησης, όταν δεν αναγνωρίζονται οι ιδιαίτερες ικανότητές τους και δεν προγραμματίζονται δραστηριότητες για την ικανοποίησή τους.
- Ανασφάλεια, άγχος, αυτοαπομόνωση ή, αντίθετα, επιθετική συμπεριφορά, προκειμένου να αντιμετωπίσουν πιθανή απόρριψη από λιγότερο προικισμένους συνομηλίκους. Τα προικισμένα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στα αισθήματα των άλλων και αντιλαμβάνονται την απόρριψη έντονα.
- Ανάγκη για περισσότερη προσοχή από τους ενήλικους, προκειμένου να έχουν απαντήσεις στις ποικίλες ερωτήσεις τους.
- Χαμηλή ανοχή και δεκτικότητα απέναντι στους λιγότερο ικανούς.
- Επίμονη άσκηση αυτοκριτικής, έτσι που πολλές φορές νοιώθουν ανεπαρκή, όταν η δουλειά τους δεν είναι τέλεια.
- Υπερεκτίμηση των ικανοτήτων τους, με αποτέλεσμα να θέτουν μη ρεαλιστικούς στόχους και να απογοητεύονται, όταν δεν τους επιτυγχάνουν
Τι προβλέπει η νομοθεσία για τη χαρισματικότητα;
[1] Πηγή: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο: Αναλυτικά Προγράμματα σπουδών, ''Οδηγός σπουδών για μαθητές με ιδιαιτέρες νοητικές ικανότητες και ταλέντα'', 2004.
[2] Manning, 2006, σ. 66( The Standards Site) στο 'Αναγνώριση και ταυτοποίηση των παιδιών
υψηλών ικανοτήτων μάθησης' ∆όμνα Μπογδάνου, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 2009
[3](Karnes & Shwedel, 1983• ∆αβάζογλου, 1999• Λόξα, 2004) στο 'Αναγνώριση και ταυτοποίηση των παιδιών υψηλών ικανοτήτων μάθησης ' ∆όμνα Μπογδάνου, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 2009
Η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων είναι υπεύθυνη για την οργάνωση και τη λειτουργία των Ειδικών Εργαστηρίων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ), τα οποία είναι Επαγγελματικά Σχολεία που απευθύνονται σε ΑΜΕΑ. Η φοίτηση διαρκεί από 5 έως 8 χρόνια.
Μέσα από δράσεις, πρωτοβουλίες και εκδηλώσεις υλοποιείται ένα πλέγμα ενεργειών που στοχεύουν στην ουσιαστική στήριξη των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες για την ομαλή ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο.
Η αναζήτηση επαγγελματικών και εκπαιδευτικών διαδρομών αποτελεί μια βασική πτυχή της σύγχρονης πραγματικότητας για τους πολίτες που προσανατολίζονται στην εύρεση εργασίας που να ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντα και στα προσόντα τους.
Ο πυλώνας των επαγγελμάτων είναι ένας από τους τρεις πυλώνες του ESCΟ. Οργανώνει τις έννοιες σχετικά με τα επαγγέλματα, χρησιμοποιώντας ιεραρχικές σχέσεις μεταξύ των επαγγελμάτων, μεταδεδομένα και αντιστοιχίσεις βάσει της Διεθνούς Τυποποιημένης Ταξινόμησης Επαγγελμάτων (ISCO - International Standard Classification of Occupations). Η ταξινόμηση των παρακάτω επαγγελματικών και εκπαιδευτικών διαδρομών βασίζεται στο μοντέλο ISCO-08 προσαρμοσμένο στα ελληνικά δεδομένα.
- ΠΝΟΗ – Φίλοι Εντατικής Θεραπείας Παιδιού
- Μέριμνα
- Μέριμνα Παιδιού Κατερίνης
- Ελληνική Εταιρεία Προστασίας & Αποκαταστάσης Αναπήρων Προσώπων
- ΈΔΡΑ, Κοινωνικές Συνεταιριστικές Δραστηριότητες Ευπαθών Ομάδων
- Liminal, Υπηρεσίες Προσβασιμότητας, Συμπεριληπτική Εκπαίδευση και Παραγωγές
- Εργαστήρι Ειδικής Αγωγής Μαργαρίτα
- Κέντρο Αυτισμού “SOS”
- Ελληνικός Σύλλογος για το Σύνδρομο Asperger
- The Happy Act
- Θάλλω – Το γήρας με χαμόγελο
- Black Light
- Eyes of Light
- Αμυμώνη
- ΚΕΑΤ – Κέντρο Εκπαίδευσης & Αποκατάστασης Τυφλών
- Ομάδα Εν Δυνάμει
- ΘΕΑΜΑ – Θέατρο Ατόμων με Αναπηρία
- Θεατρική Ομάδα Κωφών “Τρελά Χρώματα”
- ARTimeleia
- ΙΣΟΝ – Εργαστήρι Συμπεριληπτικής Εκπαίδευσης για Θέατρο και Χορό
- Έξις Ομάδα Χορού
- Artogether – Τέχνη ατόμων με και χωρίς αναπηρία
- Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών
- Alzheimer Athens
- Αλτσχάιμερ Ελλάς
- Περπατώ – Σύλλογος Ατόμων με Κινητικά Προβλήματα και Φίλων
- Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους – Σ.Κ.Ε.Π.
- Ηλιαχτίδα – Ένωση Γονέων και Φίλων Ατόμων με Σύνδρομο Down
- Σώμα Φίλων ΑμεΑ “Δράση για το Κάτι Άλλο”
- Πειραϊκή Ένωση Γονέων, Κηδεμόνων & Φίλων Ατόμων με Αναπηρία – ΠΕΚ ΑμεΑ
- Ένωση “Μαζί για το Παιδί”
- Παvελλήvια Ομoσπovδία Σωματείωv Γovέωv & Κηδεμόvωv Ατόμωv με Αvαπηρία
- Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία
- Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών
- Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων
- HandsUp, Πρακτορείο Διερμηνέων Νοηματικής Γλώσσας
- People Behind
- Διάδραση, Εργαστήριο Μελέτης της Ανθρώπινης Επικοινωνίας
- Marousi Wheelchair Basketball
- Παναθηναϊκός ΑμεΑ
- Αθλητικός Σύλλογος Ατόμων με Αναπηρία ”Ηρόδικος”
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
· Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ)
· Παvελλήvια Ομoσπovδία Σωματείωv Γovέωv και Κηδεμόvωv Ατόμωv με Αvαπηρίες (ΠΟΣΓΚΑμεΑ)
· Εθνική Ομοσπονδία Κινητικά Αναπήρων
· Πανελλήνιος Σύλλογος Παραπληγικών
· Σωματείο Ατόμων με Αναπηρία Όρασης Ν. Μαγνησίας "ΜΑΓΝΗΤΕΣ ΤΥΦΛΟΙ"l
· ΗΠΑΡΧΩ Σωματείο Ηπατομεταμοσχευθέντων Ελλάδος
· Σύλλογος Ατόμων με Σκλήρυνση Κατά Πλάκας
· Πανελλήνια Ομοσπονδία Ατόμων με Σκλήρυνση Κατά Πλάκας
· Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων (Ε.Ε.Π.Α.Α.)
· Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων Παιδιών με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες
· Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής
· Πανελλήνια Αντικωφωτική & Λογοθεραπευτική Οργάνωση
· Πανελλαδική Ένωση για την Ψυχοκοινωνική Αποκατάσταση και την Επαγγελματική Επανένταξη
· Κέντρο Επαγγελματικής Αποκατάστασης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες
ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
As a Euroguidance Center in Greece, EOPPEP implements a variety of actions such as:
1. Training activities for career advisors from the fields of education and employment of the public and private sectors
2. Development of scientific and informative material for both career advisors and the general public.
3. Preparation of studies, development of vocational guidance tools and exchange of good practices between the National Euroguidance Centres.
4. Organise and participate in publicity events together with other European networks at national level to inform students, young people and citizens on career management issues.
5. Provision of up-to-date scientific and informative material and valid information to policy makers and career advisors through the National Career Management Portal.
6. Support of citizens (students, students, parents, unemployed, professionals, etc.) in managing their careers by providing information and self-help tools through the National Career Management Portal.
7. Update of the content of the National Database of Educational Opportunities "PLOIGOS" in order to inform citizens
Youtube:
Σελίδα 2 από 6